Ce ştia Kant

“Cerul înstelat deasupra mea, iar legea morală în mine.”

Vasile a căzut pe gânduri. Şi-a indesat doi covrigei săraţi în gură, molfăie şi dă din cap:
– Ăsta cine-i ?
– Kant.
– Aha. Ia mai bagă o dată.
Îi repet: “Cerul înstelat deasupra …”
Vasile e edificat.
– Deştept Cantu ăsta.
Răsuflu uşurat. Vasile mai basculează trei covrigei.
– Da’ asta o fi la ei, la americani !
– Kant a fost neamţ- ma trezesc corectându-l aiurea în tramvai.
– Tot aia ! Tot Schengen ! Băi ! Uite ce e !…
Vasile mai consumă doi covrigei. Un gât de bere. Râgâitura regulamentară.
– Aia merge la ei… la nemţi… sau ce rahat e Cantulea ăsta. Păi, daca e nori ? Dacă e nori… lula cer înstelat…
Observaţia e justă, dar omite esenţialul. Asa că, pentru a doua oară, simt nevoia asta inutilă si ireprehensibilă de a fi subtil.
– Da, Vasile, dar cerul e tot acolo. Tot înstelat… chiar dacă sunt nori. Doar că noi nu-l vedem.
Excursul ăsta în concepte complicate îmi face bine. Vasile are un gest de lehamite.
– Căcat ! Dacă e nori de unde briciu’ meu ştii că ceru ‘ mai e acolo ? Şi ca e înstelat ? Hă ? Dacă stelili s-a roit şi trage chiul… căcat !
M-a doborât. A fost involuntar subtil. Şi profund. Atăt de involuntar încât se grăbeşte să corecteze această proastă impresie.
– Frate ! Dacă e nori… canci cer înstelat. Iar cu legea… păi, la noi mori cu legea în braţe, dă-o în puii mei ! Aia e! E varza Cantu ăsta al tău. E deştept, da’e varză ! Altu’ !
L-am rezolvat şi pe Kant.

Comments

0 thoughts on “Ce ştia Kant

  1. Marc auleriu coltz cu Catilina da ?
    Sfat moshulesc: sa inlocuie covrigeii (sarea dauneaza grav, blablabla)

  2. Poate este un comentariu potrivit ca nuca în perete. În Hronicul şi cântecul vîrstelor, Lucian Blaga descrie două personaje care se înscriu în schema aceasta de poveste. Dar prin formularea : „Cerul înstelat deasupra noastră, şi legea morală în noi”, Immanuel Kant stabilea analogia între navigaţia corectă după stele şi acţiunile corecte umane ghidate de valori morale. Ideea era deja prezentă în Divina Commedia a lui Dante Alighieri, o carte considerată text de ştiinţă şi filosofie înainte de Galilei şi Cartesius. În tragedia grecească se ajungea spre deznodământul ineluctabil, –„tragic”–, pentru că acţiunea mergea printr-o “navigaţie morală” oferită de codul de “valori antice”. Iertaţi- mă pentru intervenţie.

  3. @blogideologic, invatam unii de la altii, din partea mea nu ai de ce sa te scuzi. Merci de comentariu, interesant.

    Scrierile lui Kant sunt actuale in lumea asta fara busola. Merita sa revedem aceste repere solide in timpuri agitate si sa discutam chiar si cu Vasile si nea Stere 🙂

  4. Da, intr-adevar, Cantu asta depasit, pai sa-i explice omului cu subiect si predicat, ce atata cer instelat, ca mori cu steaua in mana daca… lasa, spun eu alta data.

  5. @ Maria Barbu
    Acum şi tu. Vasile şi Ţuţea ! Zăi aşa :)))

    @ Oana
    Cantu e varză. Urmează marc auleriu.

    @ Vania
    E corect. Deşi Vasile ar zice: ce-are legea cu morala ?

  6. Cursul scurt nu era scris de Marx, ci de ideologii PCUS, cred ca de Malenkov, si aprobat special de Stalin. Malenkov a facut o vizita la Londra, invitat in mediile guvernamentale, si i-a uimit pe britanici pentru fluenta in engleza, si facilitatea navigatiei printre ideile cele mai dificile. Marx se documenta in marea biblioteca din British Museum, unde se documenta si Bram Stoker cand a scris Dracula. Dar si Rusia avea, are inca, niste biblioteci extraordinar de bogate. Cand Stalin a murit, l-a lasat urmas pe Malenkov. Primul decret al acestuia a fost sa desfiinteze GULAG-ul.

  7. Ce sa fac, Mordechai, daca n-am nici un Vasile care sa ma trezeasca din aiurare!
    Bun de tot amicu’ Vasile! Pe langa el, Cantulea si Marcauleriu sunt niste sosonari!

  8. Ma doare sufletul cand citesc dialogul acesta si am un suras amar… E foarte realist… Cam asa se raporteaza majoritatea contemporanilor nostri la filosofie…

Leave a Reply

%d bloggers like this: